perjantai 15. toukokuuta 2009

Mitähän Jumala tykkää pikkumaisista pulmistani

Rukoilemisen kanssa on sellainen ongelma, että minulla ei ole siitä myönteisiä kokemuksia. Äiti opetti Levolle lasken luojani. Lapsena kuvittelin luojan vihertäväkasvoiseksi isonenäiseksi mieheksi joka makaa liikkumattomana kellariloukossa kivipaaden päällä, kuin ruumis. En tiedä mistä moinen mielikuva. Mutta suurin ongelma ei ollut tuo mielikuva, vaan itse rukoushetki, siinä oli jotain epäluontevaa, noloa. Lapsuudessani uskonnollinen kasvatus oli voimissaan lastentarhassa ja koulussa. Joka puolella rukoiltiin säännöllisesti. Minulla on se mielikuva, että aikuiset ajoivat lasten suuhun sanat, joilla Jumalaa piti lähestyä, ja noiden sanojen sisältö oli suurin piirtein se, että rakas Jumala, tee minusta kiltti lapsi niin etten koskaan tuota pahaa mieltä enkä vaivaa vanhemmilleni ja opettajilleni. Ei sellaista rukousta tee mieli harjoittaa omatoimisesti, tai ei ainakaan minun tehnyt mieli.

Myöhemmin seurakuntanuorena ihmiset pyytelivät jatkuvasti syntejä anteeksi, rukoilivat voimaa ollakseen vähemmän epäitsekkäitä, turhamaisia ja jaksaakseen enemmän kertoa Jeesuksesta ihmisille jotka eivät häntä vielä tunne. Ei tuntunut omalta sekään.

Viime vuosina olen yrittänyt etsiä omaa suhdetta rukoilemiseen, koska jokin sisäinen vaisto sanoo, että se olisi hyvä harrastus. Rukoushan on jotain, mitä ihmiset ovat kaikkina aikoina kaikkialla maailmassa tehneet. Rukous kuuluu ihmisyyteen. Olen alkanut kertoa Jumalalle asioistani. Kerron siitäkin, etten välttämättä usko hänen kuulevan, tai jos kuulee, niin tuskinpa hän on kovin kiinnostunut. Esittelen hänelle vastoinkäymisiäni, ärsytyksiäni, pikkumaisuuksiani, katso nyt näin minä koen asiat, voitko sinä tehdä minulle jotain, muuttaa minua jotenkin. Olen huomannut, että jos sitä malttaa tehdä, näkökulma elämään muuttuu. Käsittämättömiin asioihin tulee mieltä ja irrallisissa, mielipuolisissa jutuissa alkaakin nähdä sisäistä logiikkaa. Olen myös kokenut johdatusta.

Mutta sitten Helsingissä käydessä istuskelin jonkin aikaa tuomiokirkossa ja mietiskelin alttaritaulua, joka on oikeastaan järkyttävä, sehän kuvaa Jeesuksen ristiltä ottoa. Tuli yhtäkkiä mieleen, että onko oikein esitellä pieniä typeriä pulmiaan ihmiselle, jolla on ollut sellainen kohtalo.

8 kommenttia:

  1. Keskustelussa saattaakin olla antoisinta omien ajatusten heijastuminen takaisin toisesta. Keskusteluahan se rukouskin on, ja vaikeneminenkin vastaus...

    VastaaPoista
  2. Minullekin rukoilemisessa on hankaluutensa, mutta ehkä päinvastaisesta syystä - kukaan ei opettanut minua rukoilemaan, enkä ole sitä tähän päivään mennessä oikein itseksenikään oppinut. Laulamisen kautta Jumalan lähestyminen on minulle yleensä helpointa.

    VastaaPoista
  3. Merja, vaikeneminenkin voi olla vastaus, mutta mikä on vastauksen sisältö? Entä jos ei osaakaan tulkita sitä?

    Flora, laulaminen on hieno tapa rukoilla, jotenkin kokonaisvaltaisempi kuin pelkkä höpinä.

    VastaaPoista
  4. Raamattuhan puhuu lapsenmielisestä luottavaisuudesta, joten kaikki ne
    typeriltäkin tuntuvat asiat saa viedä
    Jumalan eteen. Muuten eivät lasten
    rukoukset olisikaan tärkeitä.
    Mutta kun Jeesus on paljon kärsinyt,
    ihmisenä, niin siksi Hän ymmärtääkin
    paljon. Eikö rukous olekin pienemmän
    puhetta Suuremmalle, Kaikkivaltiaalle,
    Luojalle ja Jumalalle, sanotaanhan
    Raamatussa, että Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni;
    mitä se kiinni-riippuminen muuta olisi, kuin sitä rukous-juttelua....miettii?

    VastaaPoista
  5. Siihen tarvitaan vaan aikaa ja kärsivällisyyttä, yössä tai erämaassa viipymiseen.

    VastaaPoista
  6. Merja, se ei ihan vähän olekaan vaadittu, se kärsivällisyys...

    Anonyymi, on se tietenkin niin, että rukous on pienemmän puhetta isommalle, mutta yhtäkkiä tuli vain sellainen olo, että pitäisikö sitä jotenkin enemmän kantaa huolta sielunsa kohtalosta mahdollisessa iankaikkisuudessa, sen sijaan että nyt enimmäkseen rupattelen Jumalalle näistä tämän elämän probleemeistani kantamatta oikeastaan kovinkaan suurta huolta tuosta ikuisuusperspektiivistä.

    VastaaPoista
  7. Matilda

    Se
    ikuisuusperspektiivihän
    on tämän elämän
    toinen puoli-?

    VastaaPoista
  8. Anonyymi, niin mitä se ikuisuus tosiaan on? Kyllä minäkin olen ajatellut, että se on jotain, mikä alkaa jo täällä.

    VastaaPoista